Blog

  • Timers app

    Timers app

    A simple, minimalistic timer web-application, made during exploration of free and open source game engine Godot. The app is simple yet effective and can be used to time meditations, cooking, working, exercises or anything else.

    As I keep learning the engine, I will likely update the app with better quality sounds, responsiveness and other improvements.

  • [DRAFT] Ethics in UX

    What ethical means

    Where does empathy sit

    Responsibilities

    Manipulative techniques and cognitive biases to be aware of

  • [DRAFT] Principles of Natural Design

    braindump

    In progress

    Concepts

    • Bio-psycho-social experience
    • Evolution theory
    • Game theory
    • Information theory
    • Complexity theory
    • Systems of purpose driven nodes of information

    • Human focused: psychological needs, rights and freedoms as a foundation, accessibility, privacy, transparency, trust, “always on your side” mentality, ethical, inclusive, diverse
    • Modular: personalisation, interaction & feature control, maintainability, custom, freedom of payments, adaptable, responsive (in the broadest sense: time, place, device, environment..), locally independent
    • Integrated: intuitive, natural, automated, sophisticated under the hood, connected, secure, compatible

    Human Interaction with the world, with technology trying to predictively access earlier stages of he interaction
    1. NEED
      • Identify the specific need or desire.

    • Analyse the context and factors influencing the need.

    2. ACTION INTENT

    • Formulate a clear intention or goal.

    • Consider available resources and constraints.

    3. ACTION CHOICE

    • Evaluate available options.

    • Consider preferences and priorities.

    • Make a decision based on the analysis.

    4. ACTION

    • Plan the execution strategy.

    • Gather necessary resources.

    • Implement the chosen action.

    5. INTERACTION

    • Engage in dynamic exchange with the environment or technology.

    • Adapt to changes or responses during interaction.

    6. COMMUNICATION

    • Choose appropriate communication channels.

    • Transmit information effectively.

    • Receive and interpret feedback.

    7. RESULT

    • Observe the outcome or response.

    • Evaluate the success or effectiveness of the action.

    • Compare the result with the initial intention.

    8. FEEDBACK/EVALUATION

    • Reflect on the outcome.

    • Gather feedback from experience or external sources.

    • Adjust future actions based on the evaluation.

  • Ложка мёда в бочке глёга

    Костёр

    На ферме принято просыпаться рано. Вот и в страстную пятницу мы поднялись ни свет, ни заря, позавтракали, и Сильвия укатила петь в церковь в соседнюю деревню. До полудня нам было поручено выпустить кур, вычистить курятник и сменить подстилку, так как потом должны были уже начать подтягиваться гости. Пока все собирались, мы следили за костром, и потому каждая вновь прибывшая ветвь семьи Лундаль (что возможно означает «лесная долина») подходила к нам знакомиться. Высокие, вежливые и приветливые, они почему-то особенно интересовались тем, когда мы приехали. Никого не удивило и не смутило присутствие незнакомцев на семейном сборище, и когда костёр догорел, а дети измотали кур бесконечной игрой в догонялки, мы все вместе отправились на веранду есть хотдоги — особенно вовремя, потому что небо затянуло и начал накрапывать лёгкий дождик (да и одним завтраком сыт не будешь, чего уж там).

    (more…)

  • Краткое знакомство с никельхарпой

    Ripsa, Sweden

    Ферма с красивым названием Liljedal находится в деревне Рипса с населением около 80 человек и, разумеется, небольшой церквушкой. Рипса же в свою очередь располагается на небольшом холме, с севера окружённая лесом, а с других сторон — полями. Как и большая часть южной Швеции, местность тут покрыта кружевами озёр, протоков и перелесков. Приятно было снова повидать полудикую, похожую на нашу Карелию, природу, которой так не хватает в Германии. После жизни в городе сразу бросается в глаза размеренность и какое-то умиротворение жизни вдали от городской суеты. Некоторые из жителей каждый день отправляются на работу в соседние городки, кое-кто приезжает в деревню как на дачу, но при этом всё равно очень явственно сохраняется традиционно деревенский социальный строй: люди общаются вживую. Ходят в церковь, где объявляют какие-то новости, устраивают всеобщие праздники и просто посиделки.

    (more…)

  • Билет до Вальхаллы

    Так получилось, что в этом году между семестрами не было каникул. Обычно лекции заканчиваются в начале февраля, и затем до начала летнего семестра (а он начинается в апреле) можно по большому счёту ничего не делать. Но в этом году всё было по-другому.

    Второй курс моей магистратуры состоит из двух больших проектов — Master Project в первом семестре и Master Thesis во втором. В чём разница и как это всё проходило я опишу позже, когда покончу с чёртовой документацией проекта. Пока что важно лишь то, что презентация проектов была назначена на 11 апреля, а потому после окончания лекций все студенты вместо того, чтобы кататься по миру, отдыхать и обновлять статусы в фейсбуке, пыхтя сидели дни и ночи напролёт в университете, доделывая свои проекты и готовя презентации. Среди них оказался и ваш покорный слуга.

    После презентации стало ясно, что надо куда-нибудь поехать хотя бы на пару дней. Вообще-то это было ясно ещё в середине семестра и поездка куда-нибудь с однокурсниками была запланирована ещё с февраля, но после презентации её необходимость стала ещё более очевидна. Изначально мы собирались поехать в Барселону, но потом оказалось, что лететь туда на продлённые пасхальные выходные дорого, да и от команды в строю остались лишь двое. Потому мы решили поехать в Швецию. О том и расскажу (в трёх частях).

    (more…)

  • Brain Awareness Week, St.-Petersburg

    Brain Awareness Week (BAW) is the global campaign to increase public awareness of the progress and benefits of brain research” started and sponsored by Dana Foundation. First massive BAW in Saint-Petersburg supported by FENS (Federation of European Neuroscience Societies) happened in March 2014 and I was lucky to get into the team. I was responsible for all design related tasks: posters, flyers, badges, stickers, participant certificates and websites.

    I continue working for this project every year since then. Current website shows the results of the last event and lets concerned people to download some of the presentations and see the lectures on YouTube. Several weeks before and during BAW the website shows relevant information about lectures and events.

    BAW St-Petersburg, 2017

    BAW St-Petersburg 2016 (Design materials)
    BAW St-Petersburg 2016

    BAW St-Petersburg 2015 (Design materials)
    BAW St-Petersburg 2015

    BAW St-Petersburg 2014 (design elements)
    BAW St-Petersburg 2014